...

Een cultuur creëren waarin HR en management strategische partners zijn

Organisaties streven ernaar dat Human Resources (HR) en het management als strategische partners samenwerken aan het mensenbeleid. Dit betekent dat HR niet louter een uitvoerende of administratieve rol heeft, maar actief betrokken is bij het anticiperen op en vormgeven van de organisatiestrategie. Al sinds de jaren ‘90 pleiten experts als Dave Ulrich hiervoor – hij introduceerde vier kernrollen van HR (strategisch partner, verandermanager, administratief expert en medewerkerskampioen) waarvan de som een strategische HR-functie oplevert. Veel middelgrote en grote organisaties, met name in Europa, hebben dit model omarmd en rollen als HR Business Partner ingevoerd om HR dichter bij het lijnmanagement te brengen. Toch blijkt in de praktijk dat de kloof tussen HR en management niet automatisch verdwijnt. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat in Amerikaanse en Nederlandse organisaties minder dan 10% van de respondenten vindt dat HR de strategische partnerrol volledig waarmaakt, terwijl meer dan de helft dit zeer belangrijk vindt. Ook voelen HR-professionals en managers elkaar vaak nog niet goed aan: HR-medewerkers beoordelen hun eigen bijdrage doorgaans positiever dan het management dat doet.

In deze blog onderzoeken we hoe organisaties succesvol een cultuur kunnen creëren waarin HR en management écht als strategische partners samenwerken. We belichten best practices uit diverse sectoren (in de Europese en Nederlandse context), analyseren de rol van leiderschap en organisatiecultuur, bespreken veranderingen in structuur, processen of rollen (zoals HR als business partner) die dit partnerschap bevorderen, benoemen veelvoorkomende barrières en hoe die te overwinnen, en schetsen de impact van zo’n samenwerking op HR-uitkomsten als retentie, betrokkenheid, productiviteit en talentontwikkeling. Per onderdeel vatten we de inzichten samen en ten slotte geven we praktische aanbevelingen voor HR-afdelingen en managementteams die deze cultuurverandering willen realiseren.


Best practices: effectieve HR-management samenwerking


Succesvolle organisaties in uiteenlopende sectoren laten zien dat een hecht partnerschap tussen HR en management mogelijk is. Een belangrijke gemene deler in best practices is dat HR een volwaardige plaats heeft aan de managementtafel. In veel Europese bedrijven maakt de HR-directeur onderdeel uit van het hoogste bestuur; in EU-landen heeft gemiddeld 66% van de organisaties de HR-leider in de directie. In landen als Zweden, België en Frankrijk geldt dit zelfs voor ~83–90% van de bedrijven. Ter vergelijking: in de VS was dit (historisch) slechts ~32%. Dit illustreert dat in Europa HR vaker als gelijkwaardige gesprekspartner van het topmanagement wordt gezien – een randvoorwaarde voor strategische samenwerking.


Voorbeeld 1: Roche (lifescience sector) – Het farmabedrijf Roche heeft zijn HR-functie wereldwijd getransformeerd tot een netwerkorganisatie genaamd People & Culture. Hierbij is HR niet langer versnipperd per land, maar werkt als één globale unit die waarde toevoegt aan de bedrijfsstrategie en de inclusieve bedrijfscultuur bevordert. De rol van HR Business Partners (P&C businesspartners) is daarbij cruciaal: zij zijn regio- of businessunit-gebaseerd en fungeren als verbinder en adviseur tussen het management en HR. Routine- en administratieve taken zijn ondergebracht in service centers en self-service portals, zodat HR-businesspartners zich kunnen richten op strategische vraagstukken. Volgens Suzanne Bouman (People & Culture businesspartner bij Roche) heeft deze verandering ervoor gezorgd dat van HR nu daadwerkelijk wordt verwacht dat zij zich met de strategische kant bezighoudt – “we focussen ons erop de organisatie van nu voor te bereiden op de ambities van morgen”. Roche merkt dat dit model leidt tot betere kennisuitwisseling, meer innovatie en synergie, en wordt door concurrenten gezien als een voorloper.


Voorbeeld 2: Nederlandse gemeenten (publieke sector) – Ook in de publieke sector zijn stappen gezet richting strategisch partnerschap. Onderzoek bij Nederlandse gemeenten toont aan dat HR en lijnmanagement hier traditioneel op “eigen eilanden” opereerden, wat de ontwikkeling van een strategische HR-functie in de weg stond. Enkele gemeenten hebben dit proberen te doorbreken door bruggen te bouwen tussen HR en management – bijvoorbeeld door HR vaker bij bestuurlijke overleggen te betrekken, gezamenlijke strategische HR-planningssessies te houden en managers mee te nemen in HR-denken. Hoewel dit werk in uitvoering is, noemen de onderzoekers van de Universiteit Utrecht dit soort initiatieven veelbelovend voor een krachtiger HR-managementalliantie in de publieke sector, met een focus op diversiteit en inclusie.


Voorbeeld 3: Tech- en financiële bedrijven – Veel grote bedrijven in technologie en finance in Europa hebben de rol van HR Business Partner ingesteld als best practice. Deze HRBPs werken nauw samen met business unit managers om ervoor te zorgen dat personeelsstrategieën aansluiten op de bedrijfsdoelen. Uit een recente benchmarkstudie van Vlerick Business School (België) blijkt dat sterke HRBPs onmisbaar zijn voor organisatiesucces: ze fungeren als bruggenbouwers tussen het management van een afdeling en de HR-afdeling en helpen strategische initiatieven te balanceren met operationele ondersteuning. Business leaders waarderen aan dit model dat HR zo persoonlijk aanspreekbaar blijft én strategisch meedenkt – waardoor lijnmanagers HR echt als partner gaan zien.


Samenvatting van inzichten


• HR aan tafel: In succesvolle organisaties (Europa) heeft HR structureel een plek in het topmanagement, wat partnerschap faciliteert.


• HR Business Partner model: Grote organisaties hanteren het HRBP-model om HR dichtbij het lijnmanagement te positioneren; HRBPs fungeren als strategisch klankbord voor leidinggevenden.


• Sectorbreed toepasbaar: Zowel in de private sector (bv. Roche’s netwerkmodel) als publieke sector (gemeenten) zijn initiatieven te zien die de kloof tussen HR en management dichten en leiden tot betere resultaten.



Rol van leiderschap en organisatiecultuur


Leiderschap is een doorslaggevende factor bij het bevorderen van samenwerking tussen HR en management. Wanneer de top van de organisatie expliciet het belang van mensen en HR erkent, creëert dat een voorbeeld voor de rest van het bedrijf en versterkt het de doelen van de organisatie. Harvard Business Review stelt dat de CEO de HR-leider als een echte partner moet behandelen – met andere woorden, de directie moet HR actief betrekken bij strategische beslissingen en HR vertrouwd maken met businessinformatie. In de praktijk blijkt echter dat dit niet altijd gebeurt. Een Europees onderzoek onder ruim 2.200 executives laat zien dat hoewel 63% van de leiders vindt dat HR enige strategische waarde biedt, de helft aangeeft dat hun HR-team weinig betrokken is bij high-level bedrijfsstrategieën. Bovendien zegt 53% van de executives dat ze niet voldoende input of advies van HR ontvangen bij strategische kwesties. Deze cijfers duiden op een kloof: het leiderschap ziet HR wel graag belangrijker worden (bijna 70% van de bestuurders verwacht dat HR in de toekomst nóg belangrijker wordt), maar in de huidige organisatiecultuur is HR nog te vaak een bijzaak of slechts in crisissituaties prominent in beeld.


Organisatiecultuur speelt hierop in. In een cultuur waarin silo’s domineren en waar historisch HR als puur ondersteunende afdeling werd gezien, is het lastig om een strategisch partnerschap te smeden. Zo’n cultuur kan zich uiten in taal en mindset: managers spreken over “de harde cijfers” terwijl HR over “de menskant” praat, zonder elkaar te begrijpen, wat de diversiteit en inclusie in de samenwerking ondermijnt. Succesvolle organisaties daarentegen cultiveren een cultuur van gedeelde verantwoordelijkheid voor personeel en open communicatie. Dit betekent dat lijnmanagers mensenbeleid niet alleen zien als “iets van HR”, en dat HR zich verdiept in de operationele realiteit van managers. Het leiderschapsteam heeft de taak om deze waarden uit te dragen. Bijvoorbeeld door in communicatie steeds de link te leggen tussen bedrijfsdoelstellingen en mensenbeleid, of door zelf zichtbaar samen te werken met de HR-afdeling.


Een voorbeeld van cultuuraanpassing is de terminologie en positionering van HR veranderen. Steeds meer organisaties hernoemen HR naar “People & Culture” (zoals Roche deed) of “People Operations”. Dit is niet slechts semantiek – het geeft een signaal af dat mensen en cultuur centraal staan in de bedrijfsstrategie. Bij Roche illustreert de organisatiecultuur dit: ondanks >100.000 medewerkers wereldwijd behoudt het bedrijf een familiaire cultuur waarin “de mensen het meest waardevolle bezit zijn”. In zo’n cultuur gelooft men dat samenwerking en gedeelde wijsheid innovatie stimuleren, en dat gedachtegoed wordt in de HR-strategie verankerd. De HRBP’s worden daar gezien als architecten en coaches die deze cultuur uitdragen en verbinden met de bedrijfsdoelen.
Tot slot stimuleert een cultuur van vertrouwen en leren het partnerschap. Als fouten maken mag en HR en managers elkaar feedback geven, durven beiden proactiever samen te werken. Sommige organisaties faciliteren dat leidinggevenden HR-vaardigheidstrainingen volgen of dat HR-medewerkers meelopen met managers om elkaars uitdagingen beter te begrijpen. Zulke initiatieven – gesteund door topmanagement – zorgen voor een cultuur waarin HR en management niet tegenover elkaar staan, maar op één lijn in de aanpak van organisatievraagstukken, wat een strategische rol voor HR bevordert.


Samenvatting van inzichten


• Tone at the top: Leiderschap moet HR zichtbaar steunen en betrekken; als de CEO HR als strategische partner behandelt, straalt dit af op de hele organisatie.


• Open en gedeelde cultuur: Een cultuur zonder silo’s, waarin zowel managers als HR gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor personeel, bevordert samenwerking. Dit vergt actieve communicatie en bruggen bouwen tussen “eilandjes”.


• Waarden en taal: Organisaties die mensen en cultuur centraal stellen (bijv. door training en ontwikkeling) bevorderen diversiteit en inclusie. door HR “People & Culture” te noemen) creëren een gezamenlijke taal en waarde besef waarin HR en lijn samen werken aan doelen.


Veranderingen in structuur, processen en rollen


Om een cultuur van strategisch partnerschap te ondersteunen, passen succesvolle organisaties vaak hun structuur, processen en rollen aan. Een klassieke maar nog steeds relevante aanpak is het model van Ulrich, waarbij de HR-organisatie wordt opgedeeld in verschillende onderdelen: HR Business Partners (embedded in de business), Centers of Expertise (voor specialistische thema’s) en Shared Services of servicelijnen (voor administratie). Dit “driepootmodel” is breed ingevoerd in grote organisaties wereldwijd. Het idee erachter is dat de HR Business Partner-rol de schakel is tussen HR en management: HRBPs zitten bij de businessunits, begrijpen de bedrijfsstrategie en vertalen deze naar mensenbeleid, terwijl ze ook HR-beleid terugkoppelen naar het management. In Nederland en Europa zien we dit model in tal van middelgrote en grote organisaties terug. Vlerick’s onderzoek (2024) benadrukt dat investeren in sterke HRBPs essentieel is omdat zij dé sleutelverbinding vormen tussen HR en de operationele business. Hiermee vervullen ze een dubbelfunctie: ze houden zich bezig met strategische initiatieven (bijvoorbeeld talentmanagementprogramma’s die aansluiten op de toekomstplannen van de organisatie) én bieden tegelijkertijd de persoonlijke ondersteuning die lijnmanagers waarderen bij dagelijkse HR-vraagstukken.
Naast structuurwijzigingen in HR zelf, worden ook processen herzien om HR en management te laten samenwerken. Een best practice is om HR standaard vroegtijdig te betrekken bij strategische planning- en besluitvormingsprocessen. In plaats van HR pas in te schakelen bij de uitvoering (“we hebben besloten te reorganiseren, regel jij de afvloeiing?”), krijgt HR een strategische rol in de strategie- en investeringsoverleggen. Nederlandse HR-experts adviseren bijvoorbeeld om altijd een HR-impactanalyse op te nemen bij grote beleidsbeslissingen. Dit is een procesaanpassing die ervoor zorgt dat bij ieder groot besluit de effecten op mensen expliciet meegewogen worden – en dat HR dus van meet af aan meedenkt. Ook strategische personeelsplanning is een proces waarin samenwerking loont: vooruitkijken naar benodigde talenten en competenties gebeurt idealiter in tandem tussen HR (arbeidsmarktkennis, ontwikkelprogramma’s) en management (inzicht in toekomstige businessbehoeften).


Wat betreft rollen zien we dat zowel de rol van HR als die van lijnmanagement evolveert. HR-professionals moeten nieuwe competenties ontwikkelen om een echte business partner te zijn – van data-analyse tot bedrijfskundig inzicht. Als HR met cijfers en evidence kan aantonen welke menseninvesteringen renderen, krijgt hun stem meer gewicht bij de directie. Uit het eerdergenoemde Europese onderzoek bleek dat bijna 75% van de executives het belangrijk vindt dat HR met metrics komt die de bijdrage aan bedrijfsdoelen laten zien. Steeds vaker nemen organisaties dan ook data-analisten op in HR-teams of investeren zij in HR Analytics-tools om besluitvorming te ondersteunen.
Aan de kant van het lijnmanagement verschuift de rol naar meer people management in de lijn zelf. Leidinggevenden worden verantwoordelijk gehouden voor medewerkertevredenheid, teamontwikkeling en retentie, naast hun operationele doelen. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in het toevoegen van KPI’s rond medewerkersbetrokkenheid of verloop aan hun evaluaties. HR faciliteert en coacht hierbij, wat een cruciale rol speelt in strategisch hr-management (bijv. via leiderschapstraining of coaching on-the-job), maar de gezamenlijke verantwoordelijkheid staat voorop. Een praktijkvoorbeeld: bij enkele organisaties draaien lijnmanagers en HR-managers tijdelijke job rotations of schaduwprogramma’s zodat de manager HR-beleid van binnenuit ziet en de HR’er de business van binnenuit leert kennen. Dit soort role swaps breken vooroordelen af en leiden tot wederzijds begrip, wat de samenwerking structureel verbetert.


Ten slotte zijn digitale tools en procesinnovatie ook van belang. Veel administratieve HR-processen zijn gedigitaliseerd (self-service voor verlof, geautomatiseerde salarisadministratie, etc.), soms zelfs gecentraliseerd in een shared service center (zoals Roche met Boedapest deed), wat de bedrijfscultuur kan verbeteren. EY constateerde dat HR-professionals nog altijd wel zo’n 86% van hun tijd aan administratief werk kwijt zijn, en dat versnelde digitalisering nodig is om HR vrij te spelen voor strategische dienstverlening. Organisaties die hierin investeren, merken dat HR-professionals meer tijd krijgen om naast managers te zitten en strategisch advies te geven, in plaats van formulieren te verwerken. Processen als werving en onboarding worden ook vaak gezamenlijk herzien: hiring managers en HR werken in tandem om snellere, beter afgestemde procedures te creëren, wat zowel de kwaliteit van aanname als de onderlinge relatie ten goede komt.


Samenvatting van inzichten


• HR herstructureren: Het invoeren van een HR-businesspartnerstructuur (bijv. Ulrich-model) zorgt dat HR dicht bij de business opereert en strategisch kan bijdragen. Administratieve taken worden idealiter gecentraliseerd of geautomatiseerd om HR-capaciteit vrij te maken.


• HR in strategieproces: Beste praktijk is HR standaard te betrekken bij strategische planning en besluitvorming. Processen zoals investeringsbeslissingen omvatten een HR-analyse, zodat personeelsimpact altijd meeweegt.


• Competentieontwikkeling: HR moet zich ontwikkelen in businesskennis en data-analyse om als volwaardige partner te acteren. Lijnmanagers op hun beurt moeten zich bekwaam voelen in people management. Training, gezamenlijke projecten en jobrotatie helpen om rollen te laten evolueren en samenwerking te versterken, wat essentieel is voor het aantrekken en behouden van nieuwe medewerkers.


Barrières en hoe deze te overwinnen


Ondanks goede intenties stuiten organisaties vaak op barrières bij het realiseren van een strategisch partnerschap tussen HR en management. Hieronder beschrijven we veelvoorkomende obstakels en wijzen we op manieren om deze te overwinnen:


• Verschillende perspectieven en “taal” – HR en management kunnen langs elkaar heen praten. Zo merkte het Utrechtse onderzoek op dat er vaak geen gedeeld beeld is van wat “strategisch HR” inhoudt. HR kan geneigd zijn te focussen op lange termijn medewerker-ontwikkelingen, terwijl management snelle resultaten wil zien. Ook jargon verschilt: HR heeft het over “employee engagement”, managers over “productiviteit”. Oplossing: Creëer gezamenlijk een vocabulaire en visie. Plan regelmatig strategische sessies waar HR en management samen definiëren wat strategisch mensenbeleid voor de organisatie betekent en hoe dit bijdraagt aan de efficiëntie en succes van de organisatie. Dit verwachtingenmanagement – open gesprekken over wederzijdse doelstellingen – zorgt dat beide partijen dezelfde stip op de horizon zien. Documenteer eventueel in een gezamenlijke HR/People-strategie zodat helder is welke rol ieder speelt.


• Gebrek aan wederzijds begrip – HR-professionals verplaatsen zich niet altijd in de druk van de lijn, en omgekeerd begrijpt niet elke leidinggevende het werk van HR. Dit kan leiden tot wantrouwen of onderschatting. Oplossing: Bruggen bouwen door uitwisseling. Zoals eerder genoemd, laat HR’ers meelopen met managers op de werkvloer en vice versa. Organiseer bijvoorbeeld dat een HR Business Partner een paar weken de agenda van een operationeel manager volgt (of enkele taken overneemt). En laat een lijnmanager deelnemen aan HR-projecten of samen met HR een training “strategisch personeelsmanagement” volgen. Elkaar’s “eiland verkennen” vergroot empathie en breekt silo’s af, aldus van Harten & Knies.


• Leidinggevenden missen people skills of tijd – Niet alle leidinggevenden zijn voldoende toegerust of geneigd om HR-taken op zich te nemen. Als een manager bijv. conflicten of ontwikkelgesprekken uit de weg gaat, moet HR telkens brandjes blussen, waardoor HR vastzit in operationele modus. Oplossing: Investeer in leiderschapsontwikkeling en diversiteit en inclusie. Train managers in gesprekstechnieken, feedback geven en coachend leidinggeven om een inclusieve bedrijfscultuur te creëren. HR kan hierin een rol nemen als opleider/coach. Hoe competenter en zelfverzekerder managers worden in mensen leiden, des te meer ruimte HR krijgt om strategisch te werken. Daarnaast moet het hogere management duidelijk maken dat people management deel van het functieprofiel van elke leidinggevende is – door het te verankeren in beoordelingscriteria en ondersteuning te bieden bij personele kwesties.


• HR overbelast met administratie – Een zeer praktische barrière: als HR continu wordt opgeslokt door administratieve taken (verzuimregistraties, contracten, vragen van medewerkers) blijft er weinig energie over voor strategie. De huidige realiteit is dat HR soms het “loket” blijft voor alle personeelsvragen. EY signaleerde dat dit aandeel (86% tijd aan administratie) veel te hoog is. Oplossing: Digitalisering en procesverbetering. Introduceer self-service systemen voor personeel, automatiseer waar mogelijk (denk aan digitale dossiervoering, chatbots voor HR-vragen), of stel een HR-servicedesk in voor eerstelijns vragen om de efficiëntie te verhogen. Dit sluit aan op het Roche-model waarin lokale HR-teams werden opgeheven ten faveure van een centraal servicecentrum. Resultaat: HR-professionals kunnen zich meer richten op advieswerk en projecten. Daarnaast kan tijdelijke capaciteitsuitbreiding (bijvoorbeeld een HR-trainee of tijdelijk extra kracht voor admin) verlichting bieden in drukke periodes, zodat strategisch belangrijke initiatieven niet blijven liggen.

• Onduidelijke meetbaarheid van HR-bijdrage – Soms erkennen managers de waarde van HR niet omdat deze niet tastbaar is gemaakt. Er kan scepsis zijn (“wat levert dat HR-beleid ons concreet op?”). Oplossing: Gebruik data en metrics om de impact van HR inzichtelijk te maken. Zoals genoemd willen 71% van de executives dat HR-professionals meetbaar bijdragen aan de doelen van de organisatie. HR-afdelingen kunnen KPI’s opstellen zoals verloopcijfers, engagement scores, productiviteitskengetallen per medewerker, etc., en deze regelmatig presenteren aan het management. Door bijvoorbeeld te laten zien dat het nieuwe ontwikkelingsprogramma de interne doorstroom met 20% heeft verhoogd en het ongewenste verloop met 10% verlaagd, koppelt HR haar initiatieven aan concrete bedrijfsresultaten. Dit vergroot het respect en de bereidheid van management om HR als strategisch partner te zien.


• Cultuur en weerstand – Verandering stuit altijd op enige weerstand. In traditionele omgevingen kan er wantrouwen zijn (“HR komt zich met onze zaken bemoeien” of vanuit HR: “management ziet ons niet serieus”). Ook onderschatting door de top is een barrière: onderzoek liet zien dat veel CEO’s hun HR-functie nog steeds onderwaarderen. Oplossing: Quick wins en communicatie. Zoek vroeg in het veranderproces naar zichtbare samenwerkingssuccessen – bijvoorbeeld een pilot waar HR en lijn samen een probleem aanpakken (zoals hoge uitstroom in een afdeling terugdringen). Als dit slaagt, vier dat resultaat en communiceer het breed: “Kijk, door onze samenwerking is X bereikt.” Dit helpt sceptici overtuigen van de waarde van strategisch hr-management. Eveneens belangrijk is dat de hoogste leiding (CEO, directie) zich als sponsor opstelt van de HR-initiatieven. Regelmatig benadrukken zij in woorden en daden het belang van HR-professionals voor de doelen van de organisatie. Bijvoorbeeld de CEO die in alle kwartaalupdates iets zegt over mensen/cultuur, of de CFO die bij investeringsvoorstellen expliciet naar de people impact vraagt.


Uit de recente Europese HR studie blijkt hoe urgent het is om barrières weg te nemen. Twee derde van HR-managers voelde zich ironisch genoeg méér gewaardeerd tijdens de coronacrisis dan nu, en 60% zegt dat hun strategische invloed sinds die tijd is afgenomen. Dit heeft geleid tot frustratie: 50% van de HR-managers voelt dat hun input niet gewaardeerd wordt en 70% wenst meer invloed te hebben. Zonder ingrepen leidt dit tot vertrek van HR-talent: 40% van de HR-managers overweegt binnen 6-12 maanden hun baan te verlaten. Dit onderstreept dat organisaties proactief obstakels moeten aanpakken – van bedrijfscultuur en structuur tot waardering – om een duurzaam partnerschap te realiseren.


Samenvatting van inzichten


• Silo’s en miscommunicatie vormen een grote barrière voor het creëren van een cultuur van samenwerking. Deze worden overwonnen door gezamenlijk een gedeelde HR-visie te vormen en actief bruggen te bouwen (uitwisseling tussen HR en lijn).


• Onvoldoende skills/capaciteit bij zowel managers (people skills) als HR (te veel operationeel werk) remmen de samenwerking. Oplossing ligt in gerichte training en ontlasting via digitalisering/servicedesks.


• Waardering en vertrouwen: Als HR’s bijdrage onduidelijk is en leiders HR onderschatten, blijft partnerschap uit. Transparantie over HR-impact (metrics) en zichtbaar top-down support zijn essentieel om dit te doorbreken.
Impact op HR-uitkomsten


Wanneer HR en management als strategische partners opereren, heeft dit aantoonbaar positieve effecten op kernuitkomsten in het HR-domein, zoals retentie (behoud van personeel), medewerkersbetrokkenheid, productiviteit en talentontwikkeling.
Ten eerste leidt nauwe samenwerking tot consistente en doelgerichte HR-strategieën, wat het behoud van talent bevordert. Als HR en management gezamenlijk plannen maken voor bijvoorbeeld loopbaanpaden, opleidingsprogramma’s en opvolgingsplanning, voelen medewerkers dat er in hen geïnvesteerd wordt en dat er perspectief is binnen de organisatie. Dit verhoogt binding en motivatie. Academisch onderzoek ondersteunt dit: het hanteren van de beste HRM-praktijken als geïntegreerd onderdeel van de bedrijfsstrategie blijkt een krachtig hulpmiddel te zijn om waardevolle medewerkers te behouden. Een specifieke studie toonde dat strategische HR-initiatieven via hogere arbeidstevredenheid en betrokkenheid direct bijdroegen aan betere retentie van personeel. Met andere woorden, wanneer HR en management samen zorgen voor een prettige, ontwikkelingsgerichte werkomgeving, blijven mensen langer bij de organisatie.


Medewerkersbetrokkenheid (employee engagement) krijgt eveneens een impuls. Dit komt doordat managers en HR op één lijn zitten in hun boodschap en aanpak richting medewerkers. Bijvoorbeeld: het lijnmanagement dat dagelijks leidinggeeft, wordt ondersteund door HR met passende instrumenten (zoals erkenningsprogramma’s of flexibele werkregelingen) die samen zijn uitgewerkt. Zo voelen medewerkers zowel vanuit hun direct leidinggevende als vanuit HR consistent de aandacht voor hun welzijn en groei. Bovendien kunnen strategische HR-partners makkelijker een cultuur van betrokkenheid creëren – denk aan gezamenlijke initiatieven voor medewerkersbetrekking en inspraak, of een sterk intern communicatiebeleid dat door HR en communicatie-afdelingen met management wordt afgestemd. Betrokken medewerkers tonen aantoonbaar hogere productiviteit en innovatie. Een globale analyse laat zien dat bedrijven met hogere engagement scores betere prestaties leveren en lager ziekteverzuim en ongewenst verloop kennen. Dit is logisch: als HR en management samen optrekken, komen people-onderwerpen hoger op de agenda, wat leidt tot meer initiatieven om medewerkers te betrekken (zoals surveys, follow-up acties, teambuilding, etc.), die zonder dat partnerschap misschien minder prioriteit kregen.
De productiviteit van werknemers kan toenemen omdat strategisch HRM zich richt op het wegnemen van belemmeringen voor optimaal presteren. In een situatie van partnerschap begrijpen HR en leidinggevenden samen welke factoren de prestaties beïnvloeden – bijvoorbeeld werkdruk, competentiegaten of samenwerkingsproblemen in teams – en pakken die proactief aan. Ze kunnen gericht training aanbieden, rolclariteit scheppen of welzijnsprogramma’s invoeren waar nodig. Dit holistische mensenbeleid betaalt zich terug: al klassieke studies (Huselid, e.a.) vonden dat bedrijven met geavanceerd HR-beleid significant hogere productiviteitsniveaus hadden per medewerker en een betere financiële performance. Recentere onderzoeken in Europa bevestigen dat wanneer HR-beleid en bedrijfsstrategie hand in hand gaan, organisaties wendbaarder en efficiënter worden, wat zich uit in hogere output per medewerker en kwaliteit van dienstverlening. Ook Roche’s ervaring is illustratief – door een grote focus op samenwerking en kennisdeling (mede gedreven door People & Culture initiatieven) ziet men een beter innovatieklimaat en synergieën die de prestaties ten goede komen.
Op het gebied van talentontwikkeling is de impact misschien wel het duidelijkst. Strategisch partnerschap betekent dat er een lange termijn visie is op talent: welke vaardigheden hebben we nodig, welke high potentials moeten we koesteren, hoe ontwikkelen we onze mensen voor toekomstige uitdagingen? In organisaties waar HR en management nauw samenwerken, ontstaat een geïntegreerde talent pipeline die een drijvende kracht is achter het succes van de organisatie. Lijnmanagers identificeren talenten in hun teams en HR helpt met programma’s om die te ontwikkelen (denk aan traineeships, mentoring, internationale rotaties). Bovendien kan HR beter inspelen op strategische veranderingen – bijv. als de organisatie digitaler wordt, signaleren HR en leiding samen de behoefte aan digital skills en zetten leertrajecten op. Uit praktijkvoorbeelden blijkt dat zo’n proactieve aanpak interne doorstroming verhoogt en externe wervingskosten verlaagt, omdat men eigen mensen gereedmaakt voor nieuwe rollen. Ook wordt de organisatie aantrekkelijker voor nieuw talent: een bedrijf dat bekend staat om zijn sterke people culture en ontwikkelingsmogelijkheden trekt makkelijker kandidaten aan. Daarmee is strategische HR-samenwerking ook een vorm van employer branding.


Kortom, de samenwerking tussen HR en management als strategische partners creëert een positieve cyclus: hogere betrokkenheid leidt tot betere prestaties en minder verloop; lager verloop en sterkere prestaties verbeteren op hun beurt de bedrijfsresultaten en cultuur, wat weer ruimte geeft voor verdere investeringen in mensen. In de Europese context, waar veel organisaties kampen met krapte op de arbeidsmarkt en vergrijzing, zijn deze effecten van enorm belang. Bedrijven die er in slagen een dergelijk partnerschap te smeden zien doorgaans een stabielere workforce, meer interne promoties en een medewerkerspopulatie die bereid is zich extra in te zetten. In publieke organisaties (zoals gemeenten) kan dit zich uiten in verbeterde dienstverlening doordat personeel langer blijft en expertise opbouwt. In private organisaties leidt het tot concurrentievoordeel: mensen zijn immers lastig te kopiëren middelen die bijdragen aan een sterke bedrijfscultuur.


Samenvatting van inzichten


• Hoger behoud (retentie): Als HR en management samen investeren in mensen, voelen medewerkers zich gewaardeerd en blijven ze langer.


• Meer betrokken medewerkers: Een afgestemde aanpak zorgt voor consistente aandacht voor medewerkers, wat engagement verhoogt – resulterend in hogere productiviteit en lager ziekteverzuim/uitstroom.


• Betere performance & innovatie: Strategisch HRM haalt obstakels voor prestaties weg en ontwikkelt talent gericht op de toekomst, wat leidt tot efficiëntere, innovatievere organisaties. Concrete winst is te zien in productievere medewerkers en een robuuste interne talentpipeline (minder extern werven nodig, meer interne doorgroei).
Praktische aanbevelingen voor HR en management
Gezien de bevindingen in dit rapport kunnen HR-afdelingen en managementteams die een cultuur van strategisch partnerschap willen smeden, de volgende praktische stappen ondernemen:


• Zorg voor top-down draagvlak: Laat de directie expliciet uitspreken dat HR een strategische partner is. Bijvoorbeeld door de CHRO in het MT op te nemen (of dicht erbij als dat nog niet zo is) en in communicatie steeds de waarde van HR te benadrukken. Een sponsor in de directie (CEO of CFO) die HR-initiatieven actief steunt, is onmisbaar voor cultuurverandering.


• Definieer samen de people-strategie: Organiseer strategische werkbijeenkomsten waarin HR en senior management gezamenlijk de middellange termijn HR/people-strategie formuleren. Leg hierin vast hoe HR bijdraagt aan bedrijfsdoelen en wat het management van HR mag verwachten – en vice versa. Dit document en proces schept duidelijkheid en commitment.


• Investeer in HR Business Partnering: Richt (waar passend) de HR-organisatie zo in dat HR Business Partners per businessonderdeel optreden als eerste aanspreekpunt en adviseur voor managers, waarbij ze de efficiëntie en doelen van de organisatie beheren. Zorg dat HRBPs de juiste profielen en training hebben (bedrijfskundig inzicht, invloedrijke communicatie) en geef hen mandaat om mee te beslissen. Vul dit aan met expertise-centra en goede HR-servicelijnen zodat HRBPs zich op strategisch advies kunnen richten.


• Verbeter wederzijds begrip tussen HR en lijn: Introduceer initiatieven zoals snuffelstages of jobrotatie tussen HR en line management. Laat nieuwe managers een dag meelopen op HR en laat HR-adviseurs periodiek tijd doorbrengen in de operatie. Organiseer elk kwartaal een informele sessie (“HR & Business café”) waar managers en HR vrijuit cases en ideeën bespreken – dit breekt communicatiebarrières af.


• Maak HR-inbreng structureel in processen: Pas governance aan zodat HR standaard is betrokken bij belangrijke besluiten. Bijvoorbeeld: neem HR op in strategiecommissies, laat elke investeringsaanvraag een paragraaf over personeel bevatten, en plan periodiek overleg tussen HR en elke businessunit over strategische workforce planning. Dit borgt dat samenwerking niet incidenteel is maar verankerd in de routine.


• Ontlast HR’s administratieve last: Evalueer de huidige HR-processen en identificeer taken die automatiseerbaar of centraliseerbaar zijn. Implementeer moderne HRIS-systemen, self-service voor medewerkers en digitale workflows. Overweeg tijdelijke extra ondersteuning voor administratieve klussen tijdens de transitie. Het doel is richting de best practice van minimale handmatige administratie, zodat HR-professionals meer tijd hebben voor strategische projecten.


• Ontwikkel vaardigheden aan beide kanten: Voor HR-teams: stel opleidingsplannen op gericht op business acumen, data-analyse, consulting vaardigheden en strategisch denken, inclusief training en ontwikkeling voor persoonlijke ontwikkeling. Voor managers: integreer leiderschaps- en HR-vaardigheden in hun ontwikkelingstraject (training in coaching, feedback, talentontwikkeling). Hierdoor groeit het vertrouwen in elkaars competenties en kunnen HR en management als gelijkwaardige professionals overleggen.


• Gebruik data en meet successen: Introduceer een set van HR metrics/KPI’s die relevant zijn voor de business (bv. verlooppercentage, medewerkerstevredenheid, productiviteit per FTE, vacaturetijd en efficiëntie. Rapporteer deze regelmatig aan het management in duidelijke dashboards om de strategische rol van HR te benadrukken. Bespreek samen de implicaties en acties. Vier ook gezamenlijk successen: als bijvoorbeeld de betrokkenheidsscore stijgt na een nieuwe maatregel, laat zowel de HR-directeur als een businessleider dit benoemen in communicatie. Dit versterkt wederzijds geloof in de aanpak.


• Pak barrières proactief aan: Herken dat niet iedereen meteen aan boord zal zijn. Identificeer “quick wins” – kleine projecten waar HR-management samenwerking direct waarde oplevert – om skeptische stemmen te overtuigen van de drijvende kracht achter het succes van de organisatie. Tevens: geef aandacht aan culturele aspecten, spreek onderhuidse irritaties uit in veilige settings en werk aan teamvorming tussen HR en managementteams. Externe facilitators of coaches kunnen daarbij helpen als neutrale procesbegeleiders.


• Leer van externen en blijf evalueren: Kijk naar andere organisaties (binnen Nederland/Europa) die verder zijn op dit pad. Dit kan via netwerkbijeenkomsten, whitepapers of benchmarks. Leer hiervan welke aanpakken werken. Stel bovendien intern halfjaarlijks de vraag: hoe ervaren managers de samenwerking met HR en omgekeerd? Gebruik enquêtes of 360° feedback. Op basis van die input stel je continu bij. Strategisch partnerschap is namelijk geen eenmalig project maar een voortdurende reis van verbetering.


Door deze stappen te volgen, kunnen organisaties een sterke cultuur opbouwen waarin HR en management in tandem het menselijk kapitaal ontwikkelen en inzetten voor succesvol organisatierezultaat. De Europese en Nederlandse praktijk wijst uit dat wie hierin slaagt, beter bestand is tegen uitdagingen op de arbeidsmarkt en een productievere, betrokken en toekomstbestendige workforce creëert – een essentieel concurrentievoordeel in de moderne economie.

 

Read More

Scroll to Top
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.